Fem ting du bør vide om din søvncyklus

De fleste mennesker er klar over, at søvn er vigtig. Men nøjagtig hvor vigtig er en god søvn, og hvad sker der egentlig, når du sover? 

1. Det er alment kendt, at søvn spiller en central rolle for både helbred og velvære, men mange mennesker er ikke klar over, at søvn ikke bare er søvn. Faktisk er søvn en meget kompleks ting, der kan inddeles i to forskellige typer: Rapid Eye Movement søvn (REM), også kaldet drømmesøvn, og Non-Rapid Eye Movement, kaldet NREM. 

2. NREM sker i tre forskellige søvnfaser. Under de første to faser af NREM begynder din krop at slappe af for at forberede sig til den egentlige søvn. Mange mennesker skifter mellem en vågen og en sovende tilstand i fase et, og hvis du har oplevet at vågne pludseligt med følelsen af at falde, har du med stor sandsynlighed været i denne fase. Under fase to holder dine øjne helt op med at bevæge sig, og din hjerne arbejder langsommere, idet din krop forberedes til en dybere søvn.

Fase tre, også kendt som den dybe søvn, er stadiet, hvor din krop og hjerne er mest afslappet. Hvis du har haft svært ved at vække en person, har personen sandsynligvis været i fase tre. Denne fase af søvnen er vigtig for kroppens restitution og stofskiftet.

3. Under REM-søvn, fasen der oftest associeres med at drømme, er næsten alle muskler lamme (på nær vejrtræknings- og øjenmuskulaturen), hvilket er godt, da man ellers kunne risikere at udføre drømmene. Under denne fase af søvnen er hjernen mest aktiv, og uden nok REM-søvn vil man have problemer med både indlæring og hukommelse.

4. En komplet søvncyklus inkluderer alle fire faser fra første NREM til REM og varer mellem 90-110 minutter. En voksen person skal gennemgå en komplet cyklus 4-5 gange hver nat.

5. Mens det er vigtigt at få tilstrækkelig søvn i løbet af natten, kan det være nyttigt at tænke på søvnfaserne, hvis du tager en middagslur. En lur på 20 minutter vil føles forfriskende (idet du vågner i en let søvnfase), hvorimod en længere søvn kan føre til, at du vågner midt i den dybe søvn, der gør, at du føler dig omtåget.

Kurser

Butik

Kontakt